Sundhedsvæsenet: Den digitale gennemsigtighed er ikke ubetinget af det gode

Anne Marie Geisler Andersen, Sygeplejskestuderende, Folketingskandidat


Forleden læste jeg om en patientoplevelse, hvor en kvinde havde fået svar på en scanning via sundhed.dk. Hun forstod så meget, at hun havde en 4 cm stor tumor i hjernen. De potentielle konsekvenser af dette havde hun intet begreb om. Derfor gik hun i tre en halv uge rundt i uvished og med store bekymringer. Hun forsøgte at kontakte sygehuset og også vagtlægen for at få hjælp til at forstå svaret på scanningen. Dette uden for alvor at blive klogere på svaret – dog en smule beroliget af vagtlægen, hvis opgave det i øvrigt selvfølgelig ikke bør være at skulle svare på den slags henvendelser

Som sygeplejerskestuderende der for tiden er i praktik på Hjerne- og Nerveafdelingen har jeg oplevet lignende situationer. Kvinden skriver da også, at hun, efter hun er begyndt at fortælle om sin oplevelse, har fået en del henvendelser om lignende tilfælde.

Jeg er generelt fortaler for gennemsigtighed, og på mange måder er det smart, at patienterne selv kan følge med i deres forløb. Men det må ikke være på bekostning af den personlige kontakt, hvor det er nødvendigt. Vi skal bruge de digitale muligheder med omtanke.

Derfor skal patienter selvfølgelig ikke overlades til sig selv med at forstå et svar på alvorlige undersøgelse som en for eksempel en tumorscanning. Ej heller bør der gå 3,5 uge, før man får svar. Kvindens eksempel er desværre ikke et enkeltstående tilfælde. Efter min opfattelse er det en generel problematik, som vi politisk bør tage hånd om. Der bør være ressourcer til, at man kan blive kontaktet direkte af lægen indenfor en rimelig tid med svar på en sådan scanning.

Lignende indlæg